Kleding wordt vaak niet of maar een keer gedragen alvorens op de afvalberg te belanden. Dit wil zeggen dat alle grondstoffen, het water, de energie en de chemicaliën die gebruikt werden tijdens de productie heel kort nadien al verloren gaan. What a waste. Ondertussen weten we dat één van de basisprincipes van circulaire mode, het vermijden van afval is; daarom is inzetten op een lange levensduur de boodschap.

Stof tot nadenken:

De gemiddelde levensduur van een kledingstuk bedraagt ongeveer 3 jaar. Voor fast fashion is dit korter. Sommige kleding wordt weggegooid na één draagbeurt of zelfs compleet ongedragen. (Bron: Awearness Fashion)

Een kledingstuk wordt afgedankt wanneer het niet meer voldoet. Dit kan betekenen dat het stuk kapot is of niet meer de juiste pasvorm heeft, maar ook dat de consument er gewoon geen zin meer in heeft – hij is het beu. De eerste reden hangt samen met de kwaliteit van het kledingstuk, de tweede is gelinkt aan onze emotionele hechting eraan.

VERBONDEN DOOR EMOTIE

Kleding zou ontworpen moeten worden om er goed uit te zien en om (zo lang mogelijk) comfortabel te zitten. En hoewel deze eigenlijke, meetbare kwaliteit van een kledingstuk van cruciaal belang is, is er vaak een veel minder tastbaar element in het spel wanneer consumenten beslissen om een kledingstuk al dan niet bij het vuilnis te gooien. Vaak laten we ons leiden door emotie en hoe gehecht we aan iets zijn.

Bron: Close the loop


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: