We kunnen stellen dat producten twee potentiële vervaldagen kennen: een eerste wanneer ze stukgaan, en een tweede wanneer de gebruiker er simpelweg genoeg van heeft. 

Men beweert wel eens dat de waarde van een product vooral in de kortstondige bevrediging zit die men voelt bij de aankoop ervan. Die positieve gevoelens verdwijnen echter snel na het vergaren. Langetermijnplezier blijkt moeilijker te bereiken en eens het leuke gevoel voorbij is, wordt er snel overgegaan tot de aankoop van een nieuw product.

Consumenten worden immers mondiger, stellen meer vragen en hechten meer belang aan hoe en waar iets gemaakt wordt. Deze aanpak heet in zakelijke termen meerwaardecreatie en speelt dus in op andere zaken dan enkel het fysieke product zelf. 

‘PARTICIPATORY DESIGN’

We zien meer en meer experimenten of zelfs volwaardige businessmodellen die inspelen op participatory of interactief design. Dit sterkt het geloof dat de populariteit van deze aanpak nog zal toenemen, of zoals futurist Paul Scaffo het nog straffer stelt, een heel nieuw tijdperk zal betekenen: dat van de creator economy.  Hij is ervan overtuigd dat emotionele betrokkenheid ontstaat wanneer je de interactie tussen de ontwerper en de consument maximaliseert, en dat de klant van vandaag en morgen dat ook bewust nastreeft. In zijn ogen is maken en creëren een nieuw statussymbool: kunnen zeggen “ik heb dit zelf gemaakt” of “ik heb hier aan meegewerkt”, geeft veel voldoening. Door de gebruiker een rol te geven in het maakproces, zou het product vanzelf een diepere betekenis krijgen en langer gekoesterd worden.

‘STORYTELLING’ OF ‘EMOTIONAL DESIGN’

Waar het bij co-creatie gaat over het mee maken, gaat het hier over het vertellen hoe (goed) een ander iets heeft gemaakt. Er wordt waarde gehecht aan de aandacht en tijd die in het kledingstuk gestoken werd, de omstandigheden waarin het gemaakt werd, het gebrek aan ecologische voetafdruk, het innovatieve karakter of een ander mooi verhaal dat erachter zit.

Bron: Close the loop


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: