Meditatie maakt deel uit van elke belangrijke religie en spiritualiteit. Meditatie is duizenden jaren oud, maar het lost veel van onze moderne problemen op doordat we leren onze focus te verbeteren, stress te verminderen en veerkrachtiger te zijn in een altijd veranderende wereld.

Maar mensen hebben veel vooroordelen wat hen tegenhoudt om te beginnen met meditatie. Zo moet je in een ongemakkelijke houding op de grond zitten, in perfecte stilte en je geest vrijgemaakt van alle gedachten. Dit klopt niet.

Meditatie gaat over het trainen van je aandacht op één ding, zodat je gedachten geleidelijk naar de achtergrond verdwijnen, zoals wanneer je heel erg geconcentreerd bezig bent met een nieuwe techniek te leren. De gebruikelijke aandachtspunten bij meditatie zijn je ademhaling, een mantra of gebed, maar het kan ook iets actiefs zijn zoals wandelen, breien of haken.

“Er zijn duizenden verschillende soorten meditatieve staten, de belangrijkste is gefocuste aandacht,” zegt Betsan Corkhill, auteur van Knit for Health & Wellness (FlatBear Publishing, 2014) en Crochet Therapy (Apple Press, 2016). “Jon Kabat-Zinn introduceerde het concept van mindfulness in de jaren 1970 met Mind Body Stress Reductie. Het gaat erom je bewustzijn van het huidige moment op een intentionele, niet-oordelende manier te centreren, je gedachten, emoties en fysieke sensaties te observeren door je ademhaling als anker in het hier en nu te gebruiken. Veel breisters en haaksters zeggen dat ze in dezelfde geestestoestand gaan, omdat het moeilijk is om gestrest te raken tijdens het breien.”

Zo moeilijk zelfs dat Betsan het Institute of Therapeutic Craft and Creativity heeft opgericht om de wellnessvoordelen van creatief handwerk te promoten. In een onderzoek kregen patiënten in een kliniek voor eetstoornissen een breiles. Na de sessie meldde 74 procent dat het breien de intensiteit van hun angsten en gedachten over hun anorexia verminderde en dat het breien een kalmerend effect had.

Dit is een vrije vertaling van “Medknitation Part I: How are meditation and knitting related?

Categorieën: Interweave

3 reacties

J · 25/10/2018 op 14:50

Het geeft zoveel rust breien. Hier ligt bij de tandarts en bij de fysio altijd breiwerk in de wachtruimte waarschijnlijk om de aandacht af te leiden. Iedereen mag er aan breien.

    Lize · 26/10/2018 op 08:01

    Dat is een goed idee om breiwerk in de wachtruimte te leggen bij de tandarts en de fysio. Ik probeer mijn breiwerk zoveel mogelijk mee te nemen zodat ik ook kan breien als ik moet wachten.

Johanna · 25/10/2018 op 14:52

Breien is inderdaad een goed meditatie, ik wordt er zeer rustig van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
3 + 18 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: