Stoomstraat 5, 3010 Leuven
+32473863970
info@madebylilo.be

Leg je telefoon neer

Handgemaakt met liefde

Leg je telefoon neer

Ik weet niet hoe het bij jou is maar ik ben de laatste tijd een beetje geobsedeerd door nieuws. Ik merk dat ik meer tijd doorbreng op mijn telefoon dan normaal om het nieuws te volgen, videoclips te bekijken en alle lange opmerkingen van vrienden en familie wil lezen. Ik heb moeite gehad met slapen en merkte dat ik om 3 uur ’s nachts door het nieuwsoverzicht aan het scrollen was en tweets aan het lezen. Ik weet wel dat dit allemaal slecht voor mij is. En dat niet alleen, ik weet ook dat ik de tijd die ik spendeer met mijn telefoon niet naar breien kan gaan. Breien en mentale gezondheid zijn overduidelijk met elkaar verbonden.

We moeten weten wat er in de wereld gebeurd en we moeten ook verbonden blijven met onze eigen doelen maar daarvoor moeten we geen smartphone zombies worden en onze geestelijke gezondheid opofferen. Hoe beïnvloeden smartphonegebruik en breien onze geestelijke gezondheid? Er werden een aantal conclusies uit medisch en psychologisch onderzoek verzameld en samengevat.

knitting and mental health

WAT ZIJN DE RISICO’S VAN TE VEEL TELEFOONTIJD?

  1. Het veel gebruiken van je smartphone wordt geassocieerd met depressie, angst en slapeloosheid.
  2. Het gebruik van mobiele telefoons blijkt een negatief effect te hebben op het leervermogen van studenten.
  3. Hoog internetgebruik is geassocieerd met een lagere zelfbeeld en sociale ontremming.
  4. Blootstelling aan te veel verontrustend nieuws kan leiden tot psychologische effecten die vergelijkbaar zijn met het posttraumatisch stresssyndroom.
  5. Te veel sociale media kunnen je jaloers maken op anderen. Facebookgebruik wordt geassocieerd met gevoelens van afgunst wat dan weer geassocieerd wordt met depressie.

Oké, leg dus je telefoon weg! Wat is het volgende?

knitting and mental health

WAT ZIJN DE LINKS TUSSEN BREIEN EN GEESTELIJKE GEZONDHEID? 

  1. Flow. In de positieve psychologie is flow volledig opgaan in een project of activiteit. In een flow zijn wordt geassocieerd met allerlei voordelen voor de geestelijke gezondheid, zoals:
    1. Focussen op het huidige moment
    2. Een gevoel van controle te hebben
    3. Je voelt je enthousiast en gelukkig
    4. Tevreden over je leven
    5. Veranderd gevoel voor tijd, je vergeet de tijd en de stress van je to do-lijst als je met een breiproject bezig bent
    6. Je voelt je zo opgeslokt in de ervaring van het moment dat andere behoeften verwaarloosbaar worden.
  2. Cognitieve activiteiten houden je hersenen scherp en kunnen de effecten van veroudering vertragen, zelfs bij mensen met dementie.
  3. Breien is goed voor je hart! Breien en haken kunnen je hartslag en bloeddruk verlagen en het stresshormoon cortisol verminderen.
  4. Breien kan je afleiden van chronische pijn, roken, eetbuien of controledwang.

WAT ZIJN DE CONCLUSIES VAN DEZE ONDERZOEKEN? 

  1. Breien maakt van ons betere mensen. Tijd vrijmaken voor hobby’s kan je mentale gezondheid verbeteren terwijl je tegelijkertijd je gezondheid en vooruitzichten op lange termijn verbetert.
  2. Probeer elke dag wat tijd vrij te maken om te breien. Als je gaat zitten om te breien, leg je telefoon dan buiten je bereik en schakel het geluid uit.
  3. Kortom: neem tijd om voor jezelf te zorgen!

Bron: Interweave

Één reactie

  1. Anna Berg schreef:

    Als ik brei, denk ik aan niets. Ik zie alleen het tikken van de naalden, voel het schuiven van de wol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
18 + 16 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: